****** Co nechceš, aby jiní dělali tobě, nedělej Ty jim.******

Pokud přicházíš na tento svět s vědomím, že jsi milován, a odcházíš se stejným pocitem, vše, co bylo mezi tím, se dá překousnout.

Červenec 2016

Vysílač Ještěd slaví 50 let

30. července 2016 v 7:18 | Wikipedie, Blesk |  Zajímavosti
Základní kámen unikátního televizního vysílače vysokého 94 metrů byl na vrcholu Ještědu položen před padesáti lety, přesně 30. července 1966.

Místo pro vysílač, vyhlášený Českou stavbou 20. století, uvolnil ničivý požár chaty, jež na hoře stála před ním.

Vyhořelá chata.

Snímky prapůvodní rozhledny, staré chaty a Ještědu kolem roku 1900.

Okamžitě byla vyhlášena soutěž, kterou vyhrál překvapivý návrh arch. Karla Hubáčka.
"Byl to trochu šok, protože po zániku starého hotelu se čekala zase nějaká tradiční horská chata a ne vesmírný koráb" uvedl ředitel Severočeského muzea Jiří Křížek.
Ale architekt měl jasno. "Ta prvotní představa ze mě vytryskla. Věděl jsem, že musím prodloužit horu. Dát vysílači takový tvar, aby se po něm smýkaly větry", vzpomínal již zesnulý Karel Hubáček.
A tak se na 1012 m vysokém Ještědu po šesti letech stavby otevřel nadčasový vysílač a hotel v jednom.

Arch. Karel Hubáček a jeho vysílač.

Neotřelý návrh stavby s sebou přinesl i jiné problémy. Z čeho vlastně vysílač postavit? A kde materiál sehnat?
Speciální 12-ti metrové plastové trubky si nechal Karel Hubáček v továrně na rybářské pruty, statik mu pak doprostřed budovy zavěsil kvůli větrům kyvadlo (prstencové kyvadlo o hmotnosti 800 kg, jež svým protipohybem tlumí příčné kmitání věže).

Odvážný architekt oproti ostatním ale odmítl využít typizované panely z továren a šel vlastní cestou. Že si nedělal s pravidly hlavu, dokazuje jeho návrh vysílače a hotelu Ještěd, který se měl skládat ze dvou budov. Arch. Hubáček to ale ignoroval a vše spojil do jedné stavby.
Za svůj počin dostal jako jediný Čech prestižní mezinárodní architektonickou cenu Augusta Perreta.
Objekt je od roku 1998 kulturní památkou České republiky, od počátku roku 2006 dokonce národní kulturní památkou a od roku 2007 je uveden na Indikativním seznamu kulturních statků České republiky, z něhož jsou vybírány stavby navrhované k zařazení do Seznamu světového dědictví UNESCO.

Architekt Karel Hubáček v restauraci horského hotelu Ještěd.

Vše se vytvářelo na míru. Ještěd se mohl, oproti ostatním stavbám té doby, pyšnit nábytkem a interiérem dělaným přímo na míru. Vajíčkovitá křesla jako ze sci-fi, vlastní nádobí a další věci pomáhali Karlu Hubáčkovi vytvářet různí architekti a designéři (nádobí a interiér navrhl arch. Otakar Binar, nádobí a některé textilní doplňky se zhotovily podle návrhů Karla Wünsche, na vybavení interiérů se podíleli také skláři Stanislav Libenský a jeho partnerka Jaroslava Brychtová, stěny schodiště a hotelových chodeb jsou obloženy keramickými obklady, jejichž autorkou je Děvana Mírová, vstupní dveře a stěny recepce hotelu pokrývají tepané plechy od Miloše Košky, tapisérii umístěnou na zdi salónku vytvořil Vladimír Křečan).
Po sametové revoluci ale přišel úpadek. Původní vybavení restaurace se prodávalo po 30 Kč z hromady, která ležela před hotelem.
Plány vnitřku stále existují, a tak se podle nich interiér pomalu mění do staré podoby.

Větrný Ještěd se stal oblíbeným místem turistů až v roce 1844, kdy manželé Florian a Barbara Haslerovi začali provozovat na vršku občerstvení. Postupem času se nenápadný stánek změnil na Rohanovu chatu a přibyl k němu v lednu 1907 obří hotel s 23 pokoji, noclehárnou a rpzhlednou. O sedm let později se u chaty konalo na nové dráze první mistrovství Evropy v jízdě na saních.
Od roku 1933 pak k hotelu vedla lanovka vábící další turisty.
Rekonstrukce ze začátku 60. let ale vzala za své, když v lednu 1963 lehl hotel popelem. Příští rok pak shořela i chata a o osudu vršku bylo jasno.

Nová kabina lanovky.

Lanovka na Ještěd - dobový snímek.

Starší kabina lanovky.

Ještěd a jeho vysílač s hotelem stojí za návštěvu!

Přeji hezký den. Usmívající se

☼☼☼☼☼

Foto: Liduška J., Pulec, Wikipedie, internet

Zahrádka v úterý

28. července 2016 v 15:36 | Jarmila* |  Zahrádka

V posledních dnech byla vistárie obsypaná květy. Chtěla jsem si jí vyfotit. Bohužel jsem šla ven ráno a sluníčko mi svítilo proti. Ale něco vidět je.
Ještě jsem vyfotila hortenzii, u které jsem na jaře myslela, že odešla do věčných lovišť. Pozdní jarní mráz ji spálil, ale obrazila a dokonce má pár květenství. Pod ptačím krmítkem mi kvetou slunečnice, které vyrostou ze semínek. Ptáčci je rozhází a vyhází až na zem. Bohužel trochu ucházející květ má jen jedna.
Po obědě jsem šla číhat k motýlímu keři - komuli. Foukal dost vítr, bylo umění pořídit kloudnou fotku. Ale dvě se jakžtakž povedly.

To je ze zahrádky vše.

Přeji vám hezké odpoledne! Usmívající se

Pondělní odpoledne

26. července 2016 v 16:34 | Jarmila* |  U nás

Včera odpoledne jsem jela na kontrolu k paní doktorce do Chotěboře.
Už od červencových svátků mám potíže s nohami. Hrozně mi otékají a hlavně hodně bolí. Ve svátečních dnech jsem se skoro nevyspala. Jenže naše dr. měla ve čtvrtek a v pátek dovolenou. Musela jsem vydržet do středy. Celá rada a léčení se scvrklo do receptu na prášky proti bolesti. Vůbec neúčinkovaly. Minulý týden jsem k dr. "naklusala" znovu. Opět to řešila netradičně nebo spíš tradičně. Když si přijdu stěžovat na bolesti, pošle mě šupem do špitálu. Obyčejně v pátek před polednem. Co bych o víkendu v nemocnici dělala?
Tam ordinovala pí. dr., která bydlí ve vedlejší vsi a znám jí od malička. Je hodně rázná, ale výborná lékařka.
Dostala jsem jiné léky, byla poučena o bandážování, protože kompresní podkolenky nyní nesnáším.
Naštěstí si mě tam nechtěla nechat a já bych ani v nemocnici nezůstala.
Byla jsem tak bolavá a mimo, že jsem si ani nevzala foťáček. Ostatně brodskou nemocnici jsem vám už ukázala.
Dlouho nevydržím u počítače sedět, proto moc nepíšu a mám opět skluzy.
Včera jsem si mého společníka do města vzala.
U autobusové zastávky jsem vyfotila stále ještě stojící, místy i ležící pšenici. Buď není zralá na sklizeň nebo zemědělci nestíhají.
Pak jsem to odhadovala na "okurkovou sezónu" co se týče fotek.
Navečer jsem byla u dcery u jejich domu. Povídali jsme si (byli tam i muži).
A najednou! Prolétal horkovzdušný balón!!! To byla událost, kterou okamžitě všichni fotili. Bylo už půl deváté večer.
Takže mám nakonec prima fotky. Sice je balón malý, byl daleko a vysoko, ale mám ho!

Bylo vedro k padnutí. Dnes to není lepší.Nerozhodný

Takhle se objevil.

Snažila jsem se ho přiblížit.

Mají před domem samý drát. Zamračený Je vidět, že pod balónem přitopili.

A koláž nakonec.

Přeji vám hezké odpoledne! Usmívající se

Bylinky na čtvrtý týden v červenci

25. července 2016 v 5:42 | Bohumil Bednář |  Babiččiny bylinky

Lípa srdčitá - Tilia cordata

Čaj z květů lípy vyvolává pocení, působí močopudně, žlučopudně a protikřečově.
Užívá se zejména při nachlazení, zánětu průdušek, kašli, zahlenění a ke snížení horečky.
Příznivý vliv má i při nemocech v oblasti trávicího a močového ústrojí nebo při špatné funkci žlučníku.
Lze jej podávat samostatně, častěji se však míchá do směsí.

Obrázek: internet

První a třetí nejkrásnější známka světa

23. července 2016 v 10:18 | Jarmila* |  Zajímavosti

Na přání Jarušky - Tiché pošty jsem na netu našla známku, která v prestižní soutěži Grand Prix de l´Exposition WIPA 2015 ve Vídni získala 1. a 3. místo.

Na 1. místě se umístila kosočtvercová známka Švýcarska s broží, na 3. místě maďarská známka s dvojportrétem Józsefa Katony ve dvouprodukci (druhý portrét je viděn pod UV lampou).
Pokud mohu nezaujatě soudit, tak bych 1. místo dala známce České republiky. 2. místo maďarské známce. Švýcarská mě nijak nezaujala. Asi nejsem znalec.
Ještě sem vložím oříznuté jednotlivé známky, aby byly lépe vidět detaily.

Švýcarská známka s broží.

Maďarská známka s dvojportrétem.

Přeji všem hezký víkend! Usmívající se

Druhá nejkrásnější známka světa

22. července 2016 v 8:36 | Česká pošta |  Zajímavosti

Aršík Evropské sovy od České pošty získal stříbro v prestižní soutěži Grand Prix de l'Exposition WIPA 2015 ve Vídni. Soutěž vyhrála kosočtvercová švýcarská známka s vyobrazenou broží. Výtvarníci oceněného českého aršíku jsou Libuše a Jaromír Knotkovi a rytec Martin Srb.
Aršík Evropské sovy je tištěný ocelotiskem z ploché desky v černé barvě kombinovaný vícebarevným ofsetem. Vyšel loni v září a je stále v prodeji. Na známkách je vyobrazeno všech třináct původních druhů sov, které se v Evropě vyskytují.
Do prestižní soutěže spojené se světovou výstavou WIPA mohly poštovní správy přihlásit vždy maximálně jeden exemplář. V roce 2012 Česká pošta soutěž vyhrála s písmenovou známkou "Poštovní muzeum".
Známka "Poštovní muzeum".
Přeji všem hezký den! Usmívající se
Obrázky známek: internet

Zahrádka - co kvete?

20. července 2016 v 14:34 | Jarmila* |  Zahrádka

Lépe řečeno - Co kvetlo? Denivky jsou již odkvetlé. Jinak ostatní květiny se drží. Komule vlastně teprve nasadila na bohaté kvetení. Když jsem jí fotila, bylo pod mrakem a motýli nelétali.

Juka měla ještě dva nerozkvetlé stvoly. Nyní již kvetou i ony.

Kuk pod sukýnku! Smějící se

Tentokrát foťáček barvu klematisu nezkreslil.

Šištičky na modrém cypřiši.

Všem přeji hezké odpoledne! Usmívající se

Středeční odpoledne

18. července 2016 v 14:41 | Jarmila* |  U nás

Ve středu odpoledne jsem jela něco zařídit do města.
U zastávky autobusu jsem vyfotila pole pšenice. Zatím není posekaná.

Proti minulým dnům se ochladilo, ale i tak bylo teplo a nepršelo. Sice byly srážky hlášeny, u nás nespadla ani kapkka.
V Chotěboři mě zaujaly v parku na náměstí květy denivek. Měly nádherně sytě žluté a velké květy. Foťáček trošku barvu zesvětlil. Ještě jsem tak krásné denivky neviděla.
O park se stará město, a to velmi dobře. Stále na záhoncích kolem parku něco kvete. Od jara do podzimu.

Denivky jsem fotila už navečer při čekání na autobus.

Přeji vám hezký den! Usmívající se

Bylinky na třetí týden v červenci

18. července 2016 v 5:34 | Bohumil Bednář |  Babiččiny bylinky

Levandule lékařská - Lavandula angustifolia

Levandule se odedávna využívala jako lék zevně i vnitřně. Její vůně zpříjemňovala lázeň již ve starověku, svými silicemi potlačovala růst bakterií, čistila a tišila pokožku.
Mazání (olej) pomáhá při dně, revmatismu, tlumí bolest při zánětech nervů, relaxuje.
Dobře jsou známy zklidňující účinky levandule, proto se jí plní polštářky pro sladké sny.
Užívá se i vnitřně. Nálev z levandule pomáhá při neurastenii, předrážděnosti, migréně, bušení srdce, závratích, lehce snižuje krevní tlak.
Zmírňuje žaludeční katar, střevní nadýmání, koliky, průjem a je mírně močopudný.

Obrázek: internet

Vylíhlé krůtě

15. července 2016 v 11:11 | Jarmila* |  Naše hospodářství

Manželovi se začala líhnout krůťata. Toto bylo první. Zůstalo sedět mezi ostatními vejci.
Ráno ho muž přendal do další líhně na doschnutí a pak odnesl dolů do odchovné bedny.
Krůtě na mě koukalo trochu vyjeveně. Bodejť ne, když ho najednou oslňoval blesk.

Přeji všem hezký den! Usmívající se

P.S. Nevím, proč nejdou přidávat komentáře. Včera jsem psala adminovi Blogu. Snad se situace zlepší.

Kytičky a kocour

12. července 2016 v 19:34 Zahrádka

Nedávno jsem jsem vám ukazovala fíkovník, který jsem si koupila na jaře (v březnu). Od té doby značně povyrostl. Už měří na výšku 55 cm.

Na zahrádce mi začíná rozkvétat juka. Zatím jsem vyfotila jen jeden stvol, ale kvetou už všechny. Až nebude pršet, vyfotím ji znovu.

Takto Macíček odpočíval před 10 dny po obědě na verandě.

Jen po mě hodil očkem a spal dál.

Přeji všem hezký večer! Usmívající se

Bylinky na druhý týden v červenci

11. července 2016 v 5:13 | Bohumil Bednář |  Babiččiny bylinky

Křen selský - Armoracia rusticana

Kořen křenu se používá výhradně čerstvý, vařením ztrácí léčivé účinky.
Působí výrazně antibakteriálně, podporuje trávení, zbavuje průdušky zahlenění, působí močopudně a celkově povzbudivě.
Díky vysokému obsahu vitamínu C je výborným prostředkem při rekonvalescenci, bývá připodobňován k proslulému žen-šenu.
Při zevním použití se přikládají tzv. křenové placky nebo i čerstvé, pomačkané listy.
Křen zvyšuje prokrvení tkání, čímž se urychlí hojení a regenerace, pomáhá při revmatismu nebo při ischiasu.

Už nám zlátne

9. července 2016 v 15:27 U nás

Když jsem jela 23.6. na sraz do Chotěboře, vyfotila jsem si u autobusové zastávky pole s pšenicí.
Včera navečer jsem se vydala k poli, abych se podívala, jak obilí zlátne. Vypadá dobře. Zlátne nejen za zastávkou, ale i pod lesem na dalším poli.
Jen mi připadá, že hejno vrabců už zahájilo sklizeň.Mrkající Smějící se

Pšenice z 23. června.

Také se mi všude pletou stožáry a dráty elektr. vedení.

Vpravo nahoře je vidět pole pod lesem.

Zde je pole přiblíženo. Stavba s kupolí je "bioplynka" vedle nového kravína. Pod ní se zelenají stromy, které byly vysázeny kvůli zápachu, který se šířil k rod. domkům u křižovatky. O všem jsem již psala.

Při pohledu k Uhelné Příbrami mě upoutaly růžové šmouhy nad lesem. Slunce bylo ještě vysoko nad obzorem. Od jeho zapadání to tedy nebylo. Možná nějaký odraz. Ještě vám pohled přiblížím.

A ještě detail zlátnoucí pšenice.

Přeji vám krásný víkend!

Obloha včera večer

6. července 2016 v 18:09 Příroda

Včera večer (po 20 hodině) mě upoutala zvláštní barva mraků na obloze. Do západu slunce zbývala necelá hodina. A právě sluníčko způsobilo toto krásné zbarvení mraků. Moc se mi různé barvy oblaků líbily.
Honem jsem popadla foťáček a cvakala. Za pár minut bylo po všem.

Přeji vám hezký večer! Usmívající se

Bylinky na první týden v červenci

4. července 2016 v 5:01 | Bohumil Bednář |  Babiččiny bylinky

Krušina olšová - Frangula alnus

Krušina má schopnost čistit vnitřní orgány. Nejčastěji se používá kůra, řidčeji plody, protože jejich účinek je až příliš silný.
Je to spolehlivý projímavý prostředek všude tam, kde jiné prostředky selhávají. Posiluje pohyby tlustého střeva, uvolňuje trávicí trakt, čistí a ředí krev, upravuje látkovou výměnu.
Lze ji využít při léčbě jater a žlučníku, při hemoroidech, pomáhá proti vyrážkám.
Zevně se aplikuje v obkladech na špatně se hojící rány a vředy.
Bývá součástí čajů k léčbě obezity, ale její dlouhodobé užívání se nedoporučuje.

Poděkování

3. července 2016 v 11:07 Co přinesl život

Pod minulý článek jsem napsala poděkování. Opět se mi neuložilo i přes různé šachování s článkem. Zamračený Zamračený Křičící
Napíši to tedy sem:

MOC DĚKUJI VŠEM BLOGERKÁM, KTERÉ SE SNAŽILY MI POMOCI A NAJÍT MOJI IKONKU.
JAK SE UKÁZALO, MĚLY JI MNOHÉ Z VÁS, JEN JÁ NE.
JEŠTĚ JEDNOU DĚKUJI. Usmívající se

Přeji všem hezkou neděli. Usmívající se

Výzva

1. července 2016 v 17:36 Co přinesl život

Prosím blogerku, jejíž jméno jsem za ta léta zapomněla, která mi udělala ikonku pro můj blog, aby se mi ozvala.
Při úpravě nového kalendáře v Horním volitelném boxu mi moje ikonka zmizela a zálohovanou ji nemám. Měla jsem i složku Ikonky přátel a dnes jsem zjistila, že mi pěkně potajmu zmizela.
Prolezla jsem odpoledne všechny možné složky a CD, kde mám uložené starší obrázky. Ikonka jak na potvoru nikde!
UŽ MĚ TEDY ROZMARY BLOGU.CZ ZNAČNĚ ŠTVOU!!!!!!! A to se ještě vyjadřuji slušně! Křičící
Kdykoliv chci přidat článek, šachuji se zveřejněním. Své znamení ze zvěrokruhu a kalendář na červenec jsem vkládala asi 4x, protože mi při každém pokusu vše zmizelo.

Děkuji všem, kteří mi pomohou moji ikonku najít.Usmívající se

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ivanka Devátá - Život není peříčko

1. července 2016 v 16:00 Moje četba

Tento formát ani mezi knihy nepatří, ale kam s ním? Protože I.D. je spisovatelka, zařadila jsem ho do mé četby.
Poslechla jsem si pár povídek Ivanky Deváté na CD, které čte sama autorka.
Poslech trvá něco přes třičtvrtě hodiny. Některé povídky jsou dost krátké, ale opět s tradičním nadhledem a Ivančiným humorem. Byla to mile strávená chvilka.
Obsah: Monolog nezralého muže, Večerní monolog, Maryša, Sny, O tempora, o mores!, Zaměstnání s perspektivou.

Přeji vám hezké odpoledne a pohodový víkend! Usmívající se